lördag 26 oktober 2013

Tips till en förkyld

Bok-, läsnings-, lyssningstips till en sjukling? Vederbörande är runt 36 år och läser i princip allt utom Sagan om ringen. OBS! Vederbörande har två små barn, möjlighet till långa sammanhängande läsningssessioner existerar ej.

/Vederbörande

Hahaha! Stackars Vederbörande!

Om man är sjuk vill man ju kanske ha något som får en att stå ut i sjuksängen, kanske möjligtvis, i små doser, inspirera till kreativa tankar och kanske ge impulser av glädje tillräckligt för att stärka upp och påskynda läkningsprocessen.

Spontant tänker jag poesi. En dikt orkar man alltid ta sig igenom, den dikar ut nya stigar för tankarna och binder ihop den redan tänkta tanken med en annan redan tänkt tanke och om man väljer rätt kan glädjen få en frisk på nolltid.

Lina Ekdahls Diktsamling passar perfekt. Eller Fredrik Lindströms diktsamling Evolutionen och jag kommer inte överens. Båda dessa får mig att skratta högt. Eller Fredrik Nybergs Nio, nine, neun, neuf där man själv först får liksom avkoda språket innan det blir tillgängligt. Eller Vitsvit av Athena Farrokhzad som helt vänder på perspektiven i sin augustnominerade uppväxtskildring i diktformat.

Men kanske vill du bara glida in i en skön läsupplevelse, drömma dig bort och låta kroppen sköta läkningen på egen hand medan du svävar bort i en meditativ känsla av tyngdlöshet. Jag är av den bestämda uppfattningen att en bra bok kan få dig frisk. Eller åtminstone lättare uthärda tiden som sjuk.

Jag skulle satsa på Regina Lunds uppläsning av Jeanette Wintersons Fyrväktaren som är en meditativ upplevelse av total skönhet eller Elisabeth Rynells Till Mervas, som i och för sig är lite sorglig men språket, språket kan få dig frisk. Eller varför inte Per-Olof Enquist Livläkarens besök som jag faktiskt längtar efter att få läsa om. Men om jag själv låg sjuk hemma nu hade jag nog tagit med mig Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek eller den aktionspäckade dystopin Den femte vågen av Rick Yancey.

Eller så tar Vederbörande med sig barnen i sängen och läser Gro Dahles och Svein Nyhus lysande bilderbok Mammas hår, den är underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar