torsdag 26 september 2013

Nu Josefine Möller, tycker jag vi kickar igång den här bloggen.
  
Således: berätta om ett bra bokmässeminne! Eller ett dåligt för all del.

Samt, vilken bok skulle du vilja fynda till vrakpris på bokmässan i år?

Bra där Elin! Bokmässan. Så många minnen under så många år, ändå känns det lite diffust när jag ska komma ihåg något klart minne. Mest är det möten med kollegor och känslan av att det är väldigt mycket folk. Men från förra årets mässa minns jag speciellt när jag satt ned och lyssnade på Nina Hemmingsson när hon läste ur sin nya diktsamling ”Det var jag som kom hem till dig” som jag senare fick signerad av henne. Sedan minns jag också Jonas Gardells känslomässiga framträdande med ”Torka aldrig tårar utan handskar” på författarscenen, det var väldigt starkt.

Jag har lärt mig att besöket på Bokmässan blir bättre om jag planerar mitt besök och tar mig tid att sitta ner och lyssna mycket mer än jag gjorde förr, i år ska jag gå på många seminarier.

Åh vilken svår fråga, det finns så många svar. Men när jag tänker på nyutgivna böcker, så ska jag leta efter Maria Svelands nya ”Systrar och bröder” och Pija Lindenbaums ”Ska vi va?”. Dessutom ska jag kolla efter Karin Boyes bortglömda roman Astarte som nu finns i nyutgivning av Lindelöws bokförlag. Sedan hoppas jag att jag kan bli lite överraskad också, ett säkert kort brukar vara Sekwa förlag och Gilla böcker, där kan man hitta många bra böcker. Så måste jag gå förbi Galago också, det blir alltid dyrare än det var tänkt från början.

Elin, samma frågor till dig: bästa alternativt sämsta bokmässeminnet?

Jag har många bra minnen. Ett är när jag för ett par år sen ramlade in på ett seminarium med Peter Gerdehag som berättade om sin fotobok ”Kokvinnorna”. Han var en väldigt karismatisk och rolig man som på ett väldigt kärleksfullt sätt berättade om de här speciella systrarna som bodde på sin fädernegård i Halland, tog hand om sina älskade kor och grälade med varandra hela tiden. Det var ett väldigt fint seminarium som jag aldrig hade gått på om jag planerat i förväg. Jag har aldrig bläddrat i boken ”Kokvinnorna” men däremot sett dokumentären med samma namn och den är verkligen fin. Så vackert filmad om syskonkärlek, åldrande, livet, kor... Peter Gerdehag har ju också gjort en bok och dokumentär som heter ”Hästmannen”. Den är lika fin den. Se dessa dokumentärer om ni inte gjort det redan! Eller låna böckerna!

Ett annat minne är att jag ett år var väldigt bakis när jag gick där på mässan. Det är nog inte att rekommendera men jag var ung och stark så det gick bra, haha! Och det var en väldigt rolig fest kvällen innan!

Vad vill du fynda?

Jag skulle vilja fynda Bea Uusmas bok om Andréexpeditionen: ”Expeditionen: min kärlekshistoria”. Vi fick den till biblioteket nyligen. En tung, gedigen, fin bok som ligger bra i händerna och som jag tror är intressant och bra. Jag kommer ihåg att jag såg en dokumentär om Andréexpeditionen när jag var barn och då blev helt fascinerad. Jag förstår att man kan bli besatt, som Bea Uusma uppenbarligen har blivit.

Och jag går alltid till Novellix monter och fyndar fina noveller. Jag hoppas också att jag kan få någon bra barnbok signerad till mina barn. Hoppas på Pija Lindenbaum. Eller kanske Lennart Hellsing! Jag såg att han skulle vara på mässan i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar